Velké množství vody a malé změny ve stravě udržují ledvinové kameny na uzdě

1693474381 Shutterstock 1633447654.jpg Užitečné rady

Bolestivá zkušenost s ledvinovým kamenem se v posledních letech stala častějším stavem, a to i v Texasu, který je součástí „kamenného pásu“, kde horké počasí může způsobit dehydrataci. Malé dietní změny, stejně jako pití velkého množství vody, mohou pomoci předejít nepohodlí, říká lékařský asistent z UT Southwestern Medical Center.

„Jakmile máte jeden kámen, máte až 50procentní šanci, že v příštích 10 letech dostanete další,“ říká Megan Bolner, MD, lékařská asistentka na oddělení urologie v Southwestern Medical Center. Je držitelkou magisterského titulu v oboru asistentská výuka na UT Southwestern. Absolvoval roční urologickou stáž na UT Southwestern Medical Center, poté nastoupil na urologické oddělení.

Připomíná, že většinu rizikových faktorů pro recidivující ledvinové kameny má pacient pod kontrolou a změna stravovacích návyků může znamenat velký rozdíl.

Ledvinové kameny se tvoří z krystalů a mohou blokovat tok moči, když opouští ledvinu močovody, trubicemi, které přivádějí moč do močového měchýře. Kameny se mohou tvořit z různých minerálů, ale nejběžnějším typem je šťavelan vápenatý. Je pravděpodobnější, že se vyvinou ve vysoce koncentrované moči, která se může jevit jako tmavě žlutá namísto čiré nebo slámové.

Kameny často začínají velikosti zrnka písku, ale mohou narůst tak, že vyplní vnitřek ledviny. A čím jsou větší, tím obtížnější nebo dokonce nemožné je je projít.

Podle National Kidney Foundation navštíví každý rok více než půl milionu lidí pohotovostní nemocnice v USA kvůli léčbě ledvinových kamenů a 1 z 10 bude mít za svůj život jeden z nich.

U mužů je riziko o něco vyšší

Muži mají o něco vyšší riziko vzniku ledvinových kamenů než ženy.

Jak poznáme, že máme ledvinové kameny?

Opakovaná tvorba kamenů může být důsledkem faktorů, jako je rodinná anamnéza, základní onemocnění ledvin, obezita, cukrovka, dietní volby, chronická dehydratace a zánětlivé onemocnění střev.

Příznaky mohou zahrnovat silnou jednostrannou bolest dolní části zad, nevolnost, zvracení, vysokou horečku, zimnici a krvavou moč. Ledvinové kameny mohou být také asymptomatické.

Doporučení 1 paní Bolnerové zabránit opětovnému výskytu kamenů může být nejjednodušší.

Pijte více tekutin, abyste zůstali hydratovaní. Tím se moč zředí, takže se krystaly nemohou shlukovat do kamínků.

Lidé, kteří měli ledvinové kameny, by měli vypít alespoň 2 litry (8 šálků) a ideálně 3 litry (12 šálků) vody denně.

Když je venku horko nebo když pracujete v horku, musíte pít ještě více vody, protože čím více se potíte, tím méně moči produkujete. Přidání citrusové šťávy (citronové nebo limetkové) do vody může být užitečné, protože obsahuje citrát, který se váže s vápníkem a pomáhá blokovat tvorbu kamenů.

Megan Bolnerová

Doporučení 2: Omezte příjem sodíku.

Strava s vysokým obsahem sodíku zvyšuje množství vápníku v moči, což může u predisponovaných lidí způsobit ledvinové kameny. Omezení soli prospívá i ledvinám, pomáhá snižovat krevní tlak. Chronický vysoký krevní tlak může zúžit a oslabit krevní cévy, ovlivnit průtok krve a potenciálně vést k onemocnění ledvin nebo selhání ledvin.

Doporučení 3: Jezte potraviny bohaté na vápník.

Může se zdát neintuitivní doporučovat vápník, když většina ledvinových kamenů je částečně složena z tohoto minerálu. Získání normálního množství vápníku je však zásadní pro regulaci vápníku v těle. Vápník ve stravě se také kombinuje s oxaláty ve střevě, vytlačuje šťavelany do stolice místo moči a snižuje riziko vzniku kalcium-oxalátových kamenů. Pro dosažení nejlepších výsledků konzumujte 1 000–1 200 mg vápníku denně z mléčných výrobků, sóji, fazolí, obohaceného tofu a zelené zeleniny, jako je kapusta a brokolice.

3 domácí recepty na ledvinové kameny

Doporučení 4: Omezte maso.

Příliš mnoho živočišných bílkovin může zvýšit riziko tvorby kamenů. Patří sem nejen červené maso, ale také kuřecí, vepřové, ryby a dokonce i vejce. Omezte příjem masa na 225–230 g denně.

Doporučení 5: Jezte hodně ovoce a zeleniny.

To může pomoci zabránit tvorbě kamenů zvýšením množství citrátu v moči, přirozeně se vyskytující kyseliny, která zabraňuje shlukování vápníku v moči a tvorbě kamenů.

Doporučení 6: Sledujte příjem oxalátů.

Šťavelan se nachází v mnoha zdravých potravinách, jako je špenát, červená řepa, ořechy, pšeničné klíčky, rebarbora, sója, ale může přispívat i k tvorbě ledvinových kamenů. Ačkoli samotná konzumace oxalátů pravděpodobně nezpůsobí kameny, nadměrné množství oxalátů může riziko významně zvýšit. Při konzumaci potravin s vysokým obsahem oxalátu pijte více vody nebo jezte porci mléčných výrobků.

Marii Ivanovou

multidvdorg

Jsem novinář se specializací na poskytování užitečných rad veřejnosti. Můj profil je zaměřen na sdílení praktických informací, které vám mohou pomoci v různých oblastech života.

Rate author
GARUDA