Prebiotika vs. probiotika: Jaký je rozdíl?

0075100001603961131 2106799 1920x1080.webp Všechny novinky

Probiotika jsou bakterie, které přirozeně žijí ve vašem těle a pomáhají vašemu střevu rozkládat potravu. Probiotika, která jsou stejná nebo velmi podobná těm, která vaše tělo produkuje, mohou být užívána k doplnění zdravého trávení. V posledních letech byla jako doplněk k probiotickému režimu nabízena nová třída doplňků nazývaná prebiotika.

Prebiotika se skládají ze sacharidů, které vaše tělo nedokáže strávit. Existují jako potrava pro probiotické bakterie, které dáváte do svého těla. Společné používání prebiotik a probiotik se nazývá mikrobiomová terapie. Aby probiotika fungovala, nemusíte užívat prebiotika, ale jejich užívání může zvýšit účinnost vašich probiotik.

5 potravin zlepšujících náladu, o kterých odborníci říkají, že opravdu fungují

Co jsou to prebiotika?

Prebiotika ve skutečnosti neobsahují bakterie. Jsou palivem pro růst bakterií. Všechna prebiotika jsou typem vlákniny. Vláknina inulin, která se nachází v kořeni čekanky, banánech a chřestu, je prebiotikum, které lze použít jako potravu pro střevní bakterie. Prebiotickými zdroji jsou také cibule, česnek, artyčoky a luštěniny.

Pokud zdroj potravy obsahuje prebiotika i probiotika, tato kombinace se nazývá synbiotikum. Mezi potraviny, které jsou synbiotiky, patří sýr, kefír a některé druhy jogurtů. Prebiotika lze také zakoupit jako komerční doplněk stravy nebo doplněk kapslí. Jsou dostupné v tekuté i práškové formě.

Samotná prebiotika moc nepomáhají. Nedávno bylo zjištěno, že prebiotika přidávaná do kojenecké výživy přibližují výživu zdravému obsahu mateřského mléka. Zdá se, že pouze při společném užívání mají probiotika a prebiotika účinek.

Co jsou to probiotika?

Když lidé mluví o probiotických bakteriích, obvykle mají na mysli dvě rodiny bakterií. Kmeny Lactobacillus a Bifidobacterium jsou spojeny s probiotickými přípravky. Mnoho lehce fermentovaných potravin obsahuje přírodní probiotika. Příklady zahrnují kysané zelí, kimchi a jogurt. Nakládané okurky jsou také zdrojem přírodních probiotik. Probiotika lze zakoupit jako doplněk zdravé výživy. Jsou dostupné v práškové nebo tekuté formě. Probiotika je obecně nutné uchovávat v chladničce, aby bakterie, která obsahují, zůstaly živé a připravené k reprodukci.

Zdravotní přínosy prebiotik a probiotik

Některé výzkumy naznačují, že prebiotika a probiotika jsou účinná při léčbě průjmu, syndromu dráždivého tračníku, alergických poruch a dokonce i běžného nachlazení. Prebiotika a probiotika byla navržena jako léčba obezity. Jsou zkoumány jako způsob, jak zabránit šíření rakoviny. Slibný výzkum ukazuje, že probiotika jsou účinnou léčbou zánětlivé artritidy.

Rizika a vedlejší účinky prebiotik a probiotik

Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) uvádí, že užívání komerčních prebiotik a probiotik je pro zdravé lidi obecně bezpečné. Ale jsou vzácné případy, kdy zdravý člověk onemocní po požití některých druhů bakterií obsažených v probiotikách. To znamená, že některé živé bakterie používané v probiotikách nebyly hodnoceny podle přísných bezpečnostních opatření. To je důležité mít na paměti při zvažování prebiotik a probiotik.

Při zahájení synbiotického režimu se vyskytují některé běžné vedlejší účinky. Občas se objevuje plynatost, zácpa, řídká stolice a nechutenství, zvláště na začátku režimu. Bylo také hlášeno nadýmání a kyselý reflux.

Existuje jeden vedlejší účinek probiotik, o kterém je známo, že je nebezpečný: alergická reakce na bakterie přidávané do vašeho těla. Pokud se u vás objeví kopřivka nebo pocítíte silnou bolest žaludku po užití prebiotik nebo probiotik, přestaňte doplněk užívat. Kontaktujte lékaře, abyste zjistili, zda máte reakci.

U dětí užívajících antibiotika se někdy doporučují probiotika. Před podáním probiotik dítěti mladšímu 12 let byste se ale měli poradit s dětským lékařem. Probiotika a prebiotika jsou obecně považována za bezpečná během těhotenství a kojení. Než začnete užívat nový doplněk během těhotenství a po porodu, informujte se od svého lékaře.

Každé probiotikum je jiné kvůli rozdílům v bakteriálních kmenech. Ne všechna probiotika na vás budou fungovat stejně a ne každý by měl probiotika užívat. Pokud trpíte intolerancí laktózy, ujistěte se, že hledáte probiotika bez mléčných výrobků. Pokud máte přemnožené kvasinky (Candida), možná to budete chtít řešit a vybrat si probiotikum, které Candidu neobsahuje.

Studie: Fungují probiotika, když užíváte antibiotika?

Zdá se, že lidem, kteří jsou v současné době léčeni antibiotiky, nejvíce prospívá kombinace prebiotik a probiotik. Synbiotický účinek pomáhá bojovat proti zdravým bakteriím, které jsou zničeny při užívání antibiotik.

multidvdorg

Jsem novinář se specializací na poskytování užitečných rad veřejnosti. Můj profil je zaměřen na sdílení praktických informací, které vám mohou pomoci v různých oblastech života.

Rate author
GARUDA