Sebeúcta jako důležitá složka osobního a psychického zdraví se začíná formovat od nejútlejšího dětství. Představuje celkové vnímání a posuzování vlastní hodnoty a hodnoty.
Toto je porozumění, které mají děti a dospívající o sobě, o tom, jak jsou schopní, hodní lásky a respektu. To dále ovlivňuje utváření soběstačnosti!
Sebeúcta úzce souvisí s pojmem vlastní hodnota. Sebehodnota je víra ve své schopnosti a hodnotu. S vírou v sebe se dítě snaží o růst, učení a sebezdokonalování. S pozitivní sebeúctou prožívá neúspěchy jako dočasné potíže, navzdory nim jde dál vpřed, říká Reliv-terapeut, transpersonální psycholog Naděžda Narutovičová.
Sebeúcta se utváří v procesu interakce s ostatními, především s rodiči. Hrají klíčovou roli při utváření sebeúcty u dětí a dospívajících. Z hlediska transakční analýzy, kterou vyvinul Eric Berne, lze interakci mezi rodiči a dětmi rozdělit do tří stavů „já“: rodič, dospělý a dítě.
Rodiče jako první a hlavní „hráči“ ovlivňují, jaké budou stavy „já“ a jak se bude utvářet sebeúcta dětí. Negativní a kritická zpětná vazba rodičů může přispět k rozvoji negativního sebevědomí, zatímco pozitivní zpětná vazba a podpora přispívají k rozvoji zdravého sebevědomí.
Způsoby, jak rozvíjet zdravé sebevědomí u dětí a dospívajících
Důležitou roli v rozvoji zdravého sebevědomí hraje vytváření prostředí, ve kterém se děti mohou rozvíjet a dosahovat svého potenciálu. Zde jsou některé techniky a postupy, které mohou v tomto procesu pomoci.
- Emocionální komunikace. Otevřená, vstřícná komunikace s vaším dítětem mu umožňuje cítit, že jeho názor je důležitý a že jeho pocity si všímají jeho blízcí. To pomáhá budovat sebevědomí.
- Pozitivní zpětná vazba. Podpora a povzbuzení jsou považovány za důležité prvky rodičovství. Rodiče by se měli zaměřit na úsilí a úspěchy svých dětí, nejen na jejich chyby.
- Modelování zdravého sebevědomí. Vyjádřením důvěry v sebe a svou vlastní hodnotu se rodiče mohou stát příkladem pro své děti. Tento vzorec pomůže dětem rozvíjet pozitivní sebevědomí.
- Respekt k individualitě. Je důležité vzít v úvahu individuální vlastnosti každého dítěte a umožnit mu rozvíjet se v souladu s jeho vlastními zájmy a sklony. Nevyžadujte od dítěte příliš mnoho, aby odpovídaly vašim dovednostem a potřebám.
- Je v pořádku dělat chyby. Je důležité naučit své dítě vnímat selhání jako příležitost k učení a růstu, spíše než jako důkaz méněcennosti.
- NLP a koučování. Neuro-lingvistické programování (NLP) a koučovací techniky mohou pomoci rozvíjet sebedůvěru a posílit sebeúctu u dětí a dospívajících. Tyto metody věnují pozornost vnitřním přesvědčením a pomáhají je pozitivním způsobem přeprogramovat. Rád bych nabídl jednu velmi jednoduchou a účinnou techniku. „Deník úspěchu.“ Pomozte svému dítěti založit si deník, do kterého si každý večer samostatně zapíše 7–10 bodů o tom, za co se dnes chválí. Pomozte svému dítěti analyzovat jeho poznámky.
Diskutujte spolu o tom, co o vás tento úspěch ukazuje. Povzbuďte ho, aby se na své kvality a schopnosti díval optikou těchto úspěchů.
Je důležité si uvědomit, že chybou rodičů není jen přehnaná přísnost, ale také opak: snaží se „potěšit“ své děti.
To může vést k rozvoji nezdravého sebevědomí, kdy se dítě cítí hodnotné až tehdy, když splní očekávání rodičů. V tomto případě mohou i úspěchy zanechat prázdnotu, protože nejsou založeny na vlastním úsilí a aspiracích.
Výchova dětí se zdravým sebevědomím je rovnováhou mezi podporou, pozitivní zpětnou vazbou a vytvářením podmínek pro samostatný růst a rozvoj.
Pochopení toho, jak rodiče ovlivňují utváření sebevědomí, a naučení se používat techniky, které podporují jeho rozvoj, pomůže dětem stát se sebevědomými a úspěšnými dospělými.